Nepal, Annapurna Circuit – vandreture højt i Himalaya

, da vi kom af bussen i Besi Sahar, udgangspunktet for Annapurna -kredsløbet, var vi helt uvidende om, hvad der lå foran. Selvfølgelig, vi havde foretaget rigelig forskning og planlægning, men til sidst kan du ikke være forberedt på en så episk rejse. Vi checkede ind på et godt lille hotel, planlagde vores rute til den næste dag og gik i dvale.

Da vi vågnede næste morgen kl. 06:30 og officielt begyndte vandringen, var himlen uklar, termometeret læste 15 grader Celsius, sommerfugle dansede i vores perifere, og det sub-tropiske klima opretholdt alle slags jungleflora og fauna omkring os. Dette var alt for at ændre sig drastisk, da vi fik højde i løbet af de næste 13 dage. Vi skruede sammen vores vandrestænger, spændt på vores små rygsække, bandt vores sko og gik ud i den fantastiske ukendte.

Kontroller kortet for at finde ud af vores vandrende planer. Besi Sahar, Annapurna Circuit, Nepal
Start Annapurna Circuit Trek ved Besi Sahar, Nepal

Selvom vi for det meste fulgte en “vej” i de første tre dage, var det meget mere som en snavssti med den ulige jeep på den og faktisk pralede nogle fantastiske udsigter. Mange mennesker springer over de første par dage af vandringen og tager en jeep ideal op til landsbyen Bhulbule, men vi var glade for, at vi ikke gjorde det. Den langsomme, bølgende sti fulgte floden i bunden af ​​dalen og skygger appellen til, hvad der lå foran.

Hver gang imellem kiggede vi på de enorme 8000 meter plus toppe af Himalaya, der sprang ud over de jungle klædte bakketoppe. Det tog ikke lang tid for os at indse, at dette ville ende på vores liste over alle tider bedste rejseoplevelser. De lave liggende dale var som en Shangri-La af bjerglandskab. Tågen gjorde det svært at se den fjerne Himalaya, men hvor som helst vi kiggede var der fascinerende vandfald, der kaskede af klipper hundreder af meter over os. Små bjerglandsbyer, afskåret fra omverdenen, indtil den nylige vejbyggeri, klamrede sig til bjergskråningerne som Hornets -reden.

Vi på tværs af nogle meget stinkende broer, der spænder over 50 meter højt over den farende flod nedenfor; En kraftig gush, der skar sig gennem landskabet, der danner vandige kapillærer gennem en ellers uigennemtrængelig fæstning af klippeklipper og tæt jungelvækst. På et tidspunkt kom vi over en bakke for at se en massiv make-shift bambus sving ved foden af ​​et enormt vandfald. Vi stoppede for en snack og et par gynger, før vi fortsatte til vores første landsby Ngadi. Ngadi var et roligt sted, grønt og frodigt med et stort varmt klima året rundt. Vores første værelse var lige så grundlæggende som de kommer, men efter vandreture i 6 timer var vi glade for bare at sparke tilbage og glæde os i en dal bhat (typisk nepali alt-du-kan-spise linserskål).

En af de masser af stinkende broer på vej til Bhulbule Village, Annapurna Circuit, Nepal
Lokale mennesker langs Annapurna Circuit Trek, Nepal
At tage en pause fra trekking på en enorm bambusving med kaskaderende vandfald i baggrunden. Annapurna Circuit, Nepal
I de første par dage omsluttede en tyk tåge dalen, men ingen mængde fugt i luften kunne fjerne fra den spektakulære natur. Vores kroppe viste nogle tegn på chok og træthed, der straffede os med ømme ben og mindre blærer på vores fødder. Men vores fødder førte os fremad. Vi gik gennem så masser af forskellige terræn: snavsstier, jungle, floder, klipper, broer og grusveje. Til sidst gik vi ind i nogle af de mest maleriske landsbyer, vi har set, hver enkelt af en kæbe, der droppede amfiteater af risterrasser, der strækkede sig i kilometer i alle retninger. Landmænd høstede deres korn og stoppede det hårde arbejde kun for at tilbyde os et lykkeligt smil og en venlig “namaste”, da vi gik forbi (fredelig nepalesisk hilsen).

Lokal mand høster ris. Annapurna Circuit, Nepal
Den tredje dag var min fødselsdag, og den fantastiske Gud Surya (Hindu Sun God) ønskede mig en glad en med klare blå himmel og udsigt over de fjerne snedækkede toppe. Det var også en meget hård dag, vores første virkelig hårde dag i vandringen. Vi klatrede 600 meter opad, der passerede med nogle af de mest fremragende vandfald, vi nogensinde har set. Vi efterlod endelig den kørbare vej bagefter, og eventuelle jeeper, vi måtte have set på de første 2 dage, blev erstattet af æsler, der sænkede op og ned ad stierne, der bærer alt fra bygningsforsyninger til trætte (og dovne) vandrere.

Vi huffede og pustede den sidste strækning af rockskåret trapper, og følte virkelig forbrændingen i vores ben, da 6 nepali -portører passerede os med et mobiltelefontårn, der vejer næsten 500 kg! De havde den enorme producent bundet til bambus og spændt over deres skuldre. Kun 4 kunne bære det på samme tid, så de andre 2 var på en pause med kablerne.De fleste af dem var shoeless, men alligevel klatrede de ned for det forræderiske stejle klippesid med smidigheden af ​​bjerggeder. Vores sukk og klager overgav sig selv, da gruppen af ​​5 fod høje smilende mænd passerede os forbi. Vi skulle se hundreder af disse portører på vandringen. Disse mænd, med det sværeste job i verden, tværgående Nepals en masse forræderiske landskaber for at levere dyrebare varer til en verden, der ellers er afskåret fra omverdenen. En masse portører, vi så, havde et forbløffende antal rygsække eller kasser, men ingen bar en så tung belastning som disse 6 mænd.

Smukke vandfald styrter ned ad bjergsiden. Annapurna Circuit, Nepal

Æsler,
Trekking the Annapurna Circuit, nær Tal Village, Nepal

Da vi endelig kom til toppen af ​​den stejle bakke, gjorde synet af Tal Village det hele værd. Den lille samling af tibetanske huse og gæstehuse besætter en betydelig slette ved foden af ​​nogle af de højeste bjerge på jorden. En sådan enorm, flad, stor åben plads virkede næsten ude af sted blandt de formidable behemoths i Annapurna -serien, der tårnede over os. Bjerge af Manaslu, Annapurna 2 og Lamjung Himal pålagde sig aggressivt på baggrunden af ​​en umulig blå himmel. Vores gæstehus her var ved foden af ​​et af de hundreder af vandfald, som vi havde set indtil videre, og vi faldt i søvn til lyden af ​​vand, der styrtede ned i klipperne ved foden af ​​vores senge.

Ankommer til Tal Village, Annapurna Circuit, Nepal

Vandfald bag vores gæstehus, Tal Village, Annapurna Circuit, Nepal
I løbet af de næste par dage begyndte vi virkelig at bemærke en ændring i temperatur og landskaber. Nætterne blev køligere, maden var mindre smagfuld, bjergudsigten var meget mere fantastiske, og vegetationen blev langsomt tyndt ud. Vi passerede masser af vilde marihuana -planter, deres subtile aromaer fyldte luften med duften af ​​mine gymnasieminder.

Lige i landsbyerne voksede planterne ud som… godt… ukrudt og stak lige ud af stien på nogle punkter. Vi havde intet andet valg end at forkæle os med Himalaya glædede plante, og overraskende var det ikke dårligt! Eller måske virkede det godt, fordi det har været så længe i betragtning af at jeg prøvede det. Under alle omstændigheder, da vi klatrede højere, åbnede udsigten over snedækkede toppe langsomt op, og omkring dag 5 dominerede de himlen fuldstændigt.

Vi klatrede op ad Rocky Switchbacks, forbi besætninger af får, over vores 7. ophængsbro og ind i landsbyen Chame på 2710 meter over havets overflade. Vi mødtes med et par meget flere canadiere, Jordan & Susie og to engelske piger, og blev alle tvunget til at købe varmere tøj, da Mercury faldt til 5 under nul, før solen endda gik ned. Vi lagrede op på nogle Yak Wool -handsker og nye fleeces, før vi begyndte igen morgenen efter.

Marihuana vokser i naturen, Annapurna Circuit, Nepal
Smukke blomster på Annapurna Trek, Nepal

Vores første look af sneklædte bjerge, Annapurna Circuit, Nepal
Meget sød nepalesisk dreng, Annapurna Circuit, Nepal

Geder på vejen på Annapurna -kredsløbet, Nepal
Det var dag 6, at vi først begyndte at føle virkningen af ​​højden. Den tynde tørre luft chappede i halsen og gav mig en mindre hoste, men Dariece befandt sig i at blive svimmel og lidt ud af den. Vi var på cirka 3000 meter, lige før vi krydsede endnu et billede af bedste ophængsbro, da Dariece havde brug for at hvile. Hun optrådte underligt og meget kort på ånde, så vi begge startede vores Diamox -piller.

Diamox er en højdemedicin i pilleform, der hjælper med at befri kroppen af ​​skadeligt kulstof eller base, at kroppen opbevarer i blodet, når du får højde. Det gør dette ved at få dig til at tisse toksinerne ud. Så selvom vi følte os meget bedre efter at have startet vores daglige dosering, var vi også nødt til at stoppe meget for at lette os selv, hvilket ikke er så dårligt, når du har sådan en spektakulær udsigt.

Vi kom over en bakke og blev belønnet med en af ​​de bedste seværdigheder i hele vandringen. Det var generelt bare en kæmpe, 1500 meter høj glat klippeflade, der strækkede sig til kilometer. Lokalbefolkningen kalder det “hellig klippe” og hævder, at den afdødes ånder er nødt til at stige op i sin glatte hældning, før de går ind i livet efter livet. Det er ikke underligt, at denne klippe var grundlaget for sådanne myter; Det er ren størrelse og appel kunne inspirere ens sind til at trylle frem altslags historier. Da vi gik langs stien, havde vi svært ved at holde øjnene væk fra den, endda snuble på sten og trærødder i vores distraktion.

Annapurna Circuit, Nepal
Sacred Rock, Annapurna Circuit, Nepal

Vi fortsatte utrætteligt på yderligere og med hellig klippe bag os nåede vi en gaffel i vejen. Vi vidste fra vores kort, at en måde var en nem rute til at sænke Pisang, og en en meget mere udfordrende og meget mere malerisk sti til Upper Pisang. Genopladet valgte vi øvre Pisang, og da vi nærmede os den lille bjerglandsby, vidste vi, at vi tog det ideelle valg.

De små muddermursten klamrede sig til siden af ​​klippen og kiggede stolt ned på dalen nedenfor. Hegn lavet af trægrene holdt landsbyboerne husdyr tæt på deres fængslende små hjem, hver med sin træ-ild skorsten, der bølger en lille røgpust ind i himlen. Børn lo og spillede, viftede, da vi passerede dem på vej til toppen af ​​landsbyen, hvor gæsthuse var. Værelset var meget grundlæggende med en madras så tynd som Chapatti, men det pralede nogle forbløffende udsigt over bjergene.

En kombination af højde og udmattelse efterlod mig immobil i sengen i et par timer. Dariece tog en beslutning om at tjekke et kloster øverst på bakken og befandt sig ved en nattidsceremoni. Dusinvis af munke sang bønner, mens de cirklede det sensationelle tempel højt i bjerge, ligesom de har gjort i tusinder eller år. Dariece sad hos dem og drak varm te, mens jeg lige var ved at komme ud af sengen i vores pensionat, uvidende om de fantastiske oplevelser, hun havde over mig. Da hun kom tilbage, nippede vi meget mere te og varmet op af ilden. Dariece fortalte mig og nogle andre vandrere om hendes oplevelser i klosteret, da vi nød solen, der gik ned over sne -tæppet Annapurna 2, vendte sine pulveriserede toppe fra hvid, til gul, til orange, til blå.

Landsbyen ved Upper Pisang, Annapurna Circuit, Nepal
Den næste dag vågnede vi kl. 06:30 og havde svært ved at forlade den relative varme af vores soveposer for at komme ind i -5 graders vejr på sporet. Vi passerede en rolig turkis gletsjerø, der optrådte beliggende på dalbunden omkring 200 meter under os. Selve dalen havde en marioland -følelse, der minder om Tyrkiets cappadoccia.

Vi havde næppe tid til at varme op, da et sæt tibetanske bønhjul hilste os velkommen ved foden af ​​en enorm bakke. Rocky Switchbacks skåret sig op ad det rene klippeflade til over 300 meter over os. Vi spundet hjulene, sagde vores bønner og startede den udmattende vandretur opad. Overraskende holdt vores ben fint ud, tilsyneladende betinget af en uges lige vandring. Vi kom til toppen, hvor vi blev mødt af en enorm Gompa (tibetansk tempel), som stolt kiggede ned på den sti, vi lige havde erobret.

Synspunkterne her var den bedste endnu, Himalaya optrådte fastgjort til himlen i hver retning, så høje, at de syntes at være andre verdensomspændende. For at sætte det i perspektiv for nordamerikanere, ville den højeste af Rocky Mountains, 4300 meter, være absolut dværget af de 8400 meter høje goliaths i Nepal. Deres tilstedeværelse kommanderer himlen med en sådan kraft, at selv Sun Cowers bag deres taggete toppe inden 4:00 om eftermiddagen.

Nogle gange kan du se enorme snestorme bryde ud nær deres topmøder og sende striber af bitter kold is og sne højt ind i atmosfæren. På dette tidspunkt i vandringen var vi nået 3500 meter, luften var blevet tørrere og tyndere med hver meter, der blev opnået i højden. I skyggen føltes det som vinterens døde, men da vi var så tæt på solen, brændte dens intensitet huden, da vi klatrede højere.