Funk Aspect of Tirana, Albanien

Adventurous Kate indeholder tilknyttede links. Hvis du foretager et køb med disse links, tjener jeg en provision uden ekstra omkostninger for dig. Tak!

Del på Twitter
Del på facebook
Del på Pinterest
Del på e -mail

Balkan er min yndlingsregion i verden. Jeg har nu besøgt fire somre i træk: Kroatien, Bosnien og Montenegro i 2012; Macedonien og Kosovo i 2013, Kroatien og Slovenien i 2014; og til sidst Albanien, Montenegro og Serbien i 2015.

Åh, Albanien. Dette land er sandsynligvis det mest interessante sted, jeg har besøgt i 2015. Og Albanien er chock fuld af mine yndlings ting om Balkan: forbløffende naturlig skønhed, en mindre udviklede turistfaciliteter med færre udlændinge, rige UNESCO-verdensarvsteder, billige priser, smuk Bjerge, cafékultur og en skøre hovedstad.

Tirana var min endelige destination i Albanien, og jeg var ikke snarere så begejstret for det som jeg var for Saranda og Riviera. Men det forsvandt hurtigt, da jeg indså, hvad et cool sted Tirana var! Jeg vil ikke hellere telefonopkald Tirana den underligste by i regionen – den ære hører til Skopje – men jeg vil med glæde tildele det på andenpladsen.

Jeg dukkede op i Tirana fra Berat på en ældre bus, der så ud til at blive holdt sammen med duct tape og bønner. Når jeg faldt af på et tilfældigt gadehjørne, hoppede jeg ind i en førerhus med en bilist, der talte om lige så meget engelsk, som jeg talte albansk. Vi kommunikerede helt på italiensk, hvor han påpegede landemærkerne, da vi gik ind i de træforede gader i Blloku.

Mit hjerte begyndte at slå hurtigt. Jeg havde aldrig set en by som denne før – elegant og oprørsk, trist og regnbue.

En by i farve

Ligesom masser af østeuropæiske byer er Tirana fuld af grim kommunist-æra arkitektur. Disse bygninger er normalt øjne, og selvom mange byer har charmerende gamle byer, er Central Tirana i stedet fuld af cementblokkonstruktioner.

I modsætning til andre østeuropæiske byer finder du dog et antal af disse bygninger, der er overvåget i farve. Borgmester Edi Rama, der blev valgt i 2000, begyndte en kampagne for at bringe farve til Tirana. Et par af bygningerne har striber over dem; Andre er malet lyse kontrasterende farver.

Rama holdt en TEDX -tale om kampagne for at fylde Tirana med farve. Du kan se det her.

For lignende af Blloku

Mere end noget andet var det Tiranas ritziest kvarter, Blloku, der fik mig til at falde ind som med byen.

Jeg gik rundt og hviskede til mig selv, dette er Tirana?! Ikke hvad jeg overhovedet havde afbildet. Det så så ud … fancy.

I cirka 40 år var Blloku begrænset til den politiske elite i Albanien. Almindelige mennesker blev ikke aktiveret i. Da kommunismen faldt i 1991, begyndte Blloku sin omdannelse til et kvarter for alle.

Blloku er det sted, hvor du finder de fanciest barer, restauranter og caféer i Tirana. Og disse caféer! De er stablet oven på hinanden!

Du husker måske, at albansk mad var ekstremt ramt eller savnet for mig, så jeg forkælet mig med international mad her, især italiensk mad. Et tre-retters måltid med vin sætter dig tilbage omkring $ 12!

Klatring af pyramiden

Midt i Tirana sidder en massiv forladt pyramide. Det blev oprindeligt konstrueret i 1988 som et museum for at ære Dictator Enver Hoxha; I 1991 var det blevet et konferencecenter, derefter endte det med at være et NATO -kommandocenter under krigen i Kosovo.

I dag er det for det meste forladt og ligner noget ud af en rædselfilm.

Og det beder om at blive klatret.

Så jeg gjorde netop det.

Jeg tror, ​​at klatring af pyramiden var min yndlingsoplevelse i Tirana! Mere end noget andet repræsenterede det byens skønhed og underlige faktor.

Lokale unge klatrede og gled, klatrede og gled. (Min ven Erisa, en indfødt i Tirana, fortalte mig senere, at hun også brugte til at gøre dette som barn og bevægede sig ned på pap!)

Hvis du er interesseret i at klatre på pyramiden, har jeg nogle råd:

1. Vær fint med at narre dig selv. Lokalbefolkningen ser dette som en aktivitet for børn; Kun lejlighedsvise turister deltager i.

2. Bær anstændige sko. Jeg brugte flip flops og sved så meget, at mine fødder fortsatte med at bevæge sig ud af dem, da jeg nærmede mig toppen.

3. Bær solcreme. Der er ingen sikkerhed fra solen deroppe.

4. Forbered dig på at glide ned på din røv. I modsætning til børnene tog det mig cirka 15 minutter. Jeg kunne have revet mine shorts op, hvis jeg ikke havde været så forsigtig.

Solnedgangscocktails

I de fleste steder, jeg besøger, kan jeg godt lide at klatre op på en høj bygning for at se over landskabet. En af de højeste bygninger i Tirana, Sky Tower, er hjemsted for den panoramiske bar og restaurant på toppen.

Jeg lader udsigten til solnedgangen tale for sig selv.

Jeg havde selvfølgelig et glas Prosecco. I ved alle hvorfor! Prisen? 350 Lek. Det er kun $ 2,83.

Jeg kan godt lide dette land.

Shopping i massevis

Jeg er normalt ikke meget af en shopper, men jeg blev helt skør i Albanien. Først og fremmest var alt så sød og billig og funky. For det andet var jeg ved at deltage i en musikfeiring for første gang nogensinde og havde intet at bære.

Balkankvinder har en tendens til at være meget tynde, så husk det, mens du er shoppinnull