El Nido, Filippinerne – Solskin og øhopping, dette er livet!

Efter Port Barton gik vi op til El Nido, en anden smuk strandby, der er kendt for sine massive kalkstenkarsts, der bryder ud fra havet som enorme grønne dolk. Vi checkede ind i vores indkvartering, og selvom det ikke var et Palawan -resort, elskede vi stadig vores lille hytte. Dette sted, der blev sat blandt de spektakulære klipper, der gjorde El Nido berømt, har vist sig at være en af ​​de sande perler af backpackere -indkvartering.

Ejerne her behandler os som familie og tilbyder service, der ville være acceptabel i et 5 -stjernet feriested. Manageren, Edda, tilbyder varmt vand hver morgen til kaffe eller madlavning, hun garanterer, at nogen er der for at hilse på dig på dit værelse og tænde lyset hver eneste nat efter mørke, og da Dariece var trådt på en skal og havde en hævet Fod, Edda kom endda over og gav hende is til at suge den ind. Det er steder som dette, der virkelig giver en destination noget ekstra.

Den spektakulære strand ved El Nido

Vejret er endelig ryddet op, fordi vi har været i El Nido, og selvom vi får et par skyer i løbet af dagen, har solen været ude hele dagen, og vi har ikke haft en dråbe regn i de 10 dage, vi har været her. Vi tilbragte en hel del tid på restauranterne på stranden og nød meget mere glade times solnedgangscocktails, mens vi arbejdede på hjemmesiden, men med de klare himmel har vi været i stand til at planlægge et dagsture rundt i området.

Nick gør sig klar til et dyk i El Nido

Jeg gik ud og dykkede en dag og havde 3 gode dykk. Med klipperne, der er tårne ​​så højt over havet, kan du forvente, at de falder dybt ned i vandet nedenfor. De korallvægge, som de danner under vandet, er betagende. Jeg så en skildpadde, et par blå fandt brodstråler, nogle havheste og stimer af Barracuda og tun, der svermede rundt om de levende farvede rev, der tæpper havbunden omkring El Nido.

Skildpadde i El Nido

En anden blå fandt Ray i El Nido
Havhest i El Nido

Nick Diving med et stim af gule haler i El Nido
Dykmesteren, Tim, lod endda Dariece passe op og prøvede dykning endnu et forsøg. På sit tidligere forsøg i Malaysia var hun ikke i stand til at komme dybere end 4 meter, fordi hendes ører ikke ville udligne, og desværre kunne hun ikke engang gå ned 1 meter denne gang. Det er klart, at hun har brug for at se en ørelæge, men i det mindste nu ved vi, at hun ikke vil være i stand til at dykke, før hun gør det. Typisk er et opdagelsesdykk som det dyrt, så vi var meget taknemmelige for, at dykkemesteren ved Sea Dogs Scuba var parat til at gøre det for helt gratis og spare os for pengene til det uheldige resultat. En dag får jeg hende ned til 18 meter med mig, men det vil ikke være denne rejse.

Darieces dykkeforsøg i El Nido
Den næste dag vågnede vi op og valgte, at vi ville prøve at finde en strand, som vi havde læst om i en guide til de bedste Filippinske strande. Vi gik et par timer langs Rocky og i nogle tilfælde skitserede kystlinje, før vi endelig gav op og vendte tilbage.

På vores gåtur for at finde en hemmelig strand
På vej tilbage til El Nido gik vi langs en sandet, palmetræet strand, da vi hørte et højt træk. Det var en kokosnød, som vi hentede og brugte de næste 20 minutter på at rippe ind for at komme til den hårde, mælkefyldte møtrik inde. En idé vedrørte sind på det tidspunkt, så vi indsamlede et par meget mere og gik tilbage til El Nido for solnedgang. Vi knækkede kokosnødderne op i kopper og blandede deres søde flydende center med ananasjuice, is og lokal tanduay -rom.

Kokoscocktails i El Nido
Vi nippede til vores hjemmelavede cocktails på sandet, mens solen dyppede bag de enorme klipper, der tårn over havet, mens himlen udviste sin fantastiske blues, pink og appelsiner over os. På et tidspunkt sluttede en lille brun hunde os med, som vi kaldte Rex. Vi gav ham vand og fodrede ham med noget af den ekstra kokosnød. Lidt vidste vi, at vi lige havde skabt et K-9-venskab, der skulle vare for vores resterende tid i El Nido. Det er utroligt, hvor meget vejret og en god hunde kan diktere dit humør, fordi vi var gået fra at blive gennemvædet, trist og stinkende over Luzon til at blive strandet, summende og stråle i Palawan.

Kokoscocktails på El Nido Beach!
Sent en dag begyndte vi at tale med vores naboer på Cliffside Cottages om en bådtur. Kevin (New Zealand) og Kate (England) rejser i et år og er backpackere med et lignende budget og rejsestil som os. Så øjeblikkeligt havde vi masser til fælles og valgte tHat vi ville tage en bådtur med dem dagen efter. Vi var heldige, og det 3. par, som vi aldrig havde mødt, annullerede, så vi havde hele båden til bare de 4 af os. Bådmanden, Ronyal, var meget cool og tog os med til steder, hvor der ikke var nogen andre både.

Karsts omkring El Nido
Han omarrangerede hele dagen for at undgå skarer, hvilket var virkelig godt, fordi bådene kan ankomme til horder og ødelægge nogle snorkel -seværdigheder. De snorkel -pletter, vi gik til, var temmelig gode, men de virkelige højdepunkter var de utrolige huler, der har skåret sig vej gennem kalkstenen gennem millioner af år, nogle af dem åbner op for fantastiske laguner, fuldstændig befæstet på alle sider af de skyhøje klipper.

Ind i den store lagune omkring El Nido
Efter en stor dag med øhopping bad vi Kate og Kevin om at møde os på stranden til solnedgang, hvor vi forberedte vores nye foretrukne kokosnøddeskalcocktail, hvilket naturligvis var et hit med vores nye venner. Vi hangout på stranden ved forskellige barer, der nyder drikkevarer, middag og gode chats indtil sent på natten.

Rex vendte tilbage til vores bord, og endnu en gang fodrede vi ham noget ekstra kokosnød. Al denne opmærksomhed gjorde Rex meget beskyttende over for os. Enhver lokal, der passerede inden for 10 meter fra vores bord, blev bjeffet på og næsten angrebet af vores nye lodne ven. På et tidspunkt kom ideen op for at planlægge en bådtur, der ville føre os til en ø og droppe os der for at passe for os selv en aften, før vi tog os op senere. På et tidspunkt talte vi om at vælge ikke mad, vand eller ild og bare prøve at “overleve”, som om vi var blevet forladt der. Heldigvis efter at have vendt hjem kl. 1 og sovende fra romen, var vores sind lidt meget mere logiske. Den følgende morgen, og vi organiserede turen med en fuld forsyning af disse tre nødvendigheder og meget mere.

Gederne på vejen foran vores båd!

Den næste dag hentede vores båd os og tog os kl. 9:00 for at ud til havet. Da vi kom på båden, kom vores ven Rex flyvende rundt om hjørnet og klatrede op ad stigen på båden, identificeret for at deltage i vores ekspedition. Vi spurgte bådchaufføren, om det var okay, og han så ikke ud til at være interesseret. Så væk gik vi, 2 canadiere, 1 engelsk, en kiwi og en filippinsk hunde af for at sove på en øde ø. Det første sted, de havde valgt, var lidt meget mere end en privat strand med en hytte på, så vi forklarede til chaufføren, at vi havde brug for noget helt isoleret. Derefter tog han os med til en anden ø, der havde den ideelle ramme for de næste 36 timer i vores liv.

Vores campingplads for natten på en ø omkring El Nido

Klipperne tårnede over en spektakulær hvid sandstrand, der pralede nogle af de bedste korallrev, vi nogensinde har set. Vi vinkede farvel til båden og satte lejr ved at hænge vores myggenet under et træ, ligesom vi havde gjort i Mozambique. Bedste væk Kevin og jeg blev identificeret for at “give” til kvinderne, så vi begyndte på en fiskeriekspedition med snorkler, masker, fiskelinje og et hjemmelavet spyd. Det var unødvendigt at sige, at vi ikke lykkedes andet end den minnow, der formåede at passe til munden omkring Kevin’s Hook. Vi vendte tilbage til land, glad for, at vi havde valgt at bringe mad op og senere kogte vi nogle lækre spaghetti til middag.

Dariece madlavning nogle spaghetti til middag

Den aften havde vi meget mere lækre kokosnødskalcocktails og set en af ​​de mest spektakulære solnedgange, vi nogensinde har set i vores liv. Vi talte og lo og byggede en massiv ild på stranden, mens vi hørte på vores iPod -dock og nød vores lækre måltider. Natten [viste sig at være] langt mindre ambitiøs som vores oprindelige plan, men meget sjovere, jeg er sikker på.

Solnedgang fra stranden på vores private ø

Den næste dag tilbragte vi snorkling på den udsøgte, uberørte rev, der voksede lige ved sandet på vores private strand. Vi så Moray Eels, Lion Fish, Razor Fish og To Massive Banded Sea Snakes! Det var bemærkelsesværdig snorkling, og der var ikke en turbåd i syne. Alt i alt var El Nido Island -projektet en af ​​vores bedste rejseideer, og vi glædede os over det så meget som vi gjorde selskabet med vores nye venner. Filippinernes rejseoplevelser er formet sammen med vejret, og vi ser frem til at nyde den næste uge her, før vi går til Kina.

Hænger ud med Kate

Lejr oprettet på vores egen private ø omkring El Nido
Karsts på vores private øDariece chillin ‘på vores private strand
Vores egen private strand

7 Commando Beach nær El Nido
Smukke karsts omkring el nido
Forlader den store lagune i nærheden af ​​El Nido

Klovnfisk dykning i El Nido

Dykning i El Nido
Kan lide det? Pin det! ?

Ansvarsfraskrivelse: Geder på vejen er en Amazon -associeret og også et tilknyttet selskab for nogle andre detailhandlere. Dette indebærer, at vi tjener provisioner, hvis du klikker på links på vores blog og køber fra disse detailhandlere.